iecuador.blogg.se

Ecuadordagen

Kategori: Allmänt

I onsdags var det dags for Ecuadordagen, precis som rubriken lyder. Det var en dag som inneholl manga spannande saker. Till att borja med sa vacktes vi klockan 06.00 for att ga upp och sjunga den ecuadorianska nationalsangen ute pa skolgarden. Foljt av det holl vara latinokillar i salsapass och nej, det ar ingen myt att latinokillar kan detta med att rulla hofter... Efter lite salsa blev det frukost, papaya, "socker med kaffe i" som vi svenskar brukar saga. Har har dom namligen nagra sjuka mangder socker i sitt kaffe. Det bjods aven pa friterat agg och nagra bananbollar som smakade ungefar som dom ser ut har under pa bilden. Efter frukosten hade vi som vanligt stadning och lektioner. I pausen mellan forsta och andra lektionspasset sa bjods det pa nagon form av efteratt som inneholl, popcorn, shifles, rodlok, ketchup, senap, pressad lime och bonor, fruktansvart spannande kombinatino enligt min smak. Undrar ni sa var det precis som man kan ana, inte sarskilt gott. Till lunch bjods det dock pa min personliga favorit ceviche, det ar en kall fisksoppa med lime. Till ater man ris eller shifles eller som vi gjorde denna dag, bade och.
Efter lunch hade vi lite ledigt innan vi hade spraklektion. Efter spraklektionerna var det dags for annu mer lekar a la Ecuador som till storsta delen gick ut pa att dansa. Vi fick aven se nar fyra av vara latinovanner utforde en klassisk salsa i vackra klader, dom var sa fina sa. Vi fick aven vara med om nagon annan konstig lek dom har i detta land. Alla vi svenskar plus vara tre amerikanska vanner fick stalla oss i en ring, halla varandras hander och blunda medans en av ecuadorianerna borjade beratta en historia pa spanska som jag fattade ungefar halften utav. For att gora en lang historia kort sa slutade det hela med en ordentlig chock, over oss kom vatten och nagot skumplikande pulver. Vi stod helt plotsligt mitt pa skolgarden nagot mer blota och skummiga an tidigare. Efter detta bjod dom oss pa annu en minst sagt speciell efterattsliknande grej, bananpuré dryck och skorpliknande kringlor, det smakade...ja inte sa bra med milda ord. Tack Gud for svenskt fika. Det blev senare dags for kvallsmat som konstigt nog kandes hyffsat svensk, med svenska ord hade jag sagt potatisbullar, rodbettor och kallops, vilket later som en ganska underlig blandning. Men det var faktiskt ganska gott. Efter kvallsmaten blev det andakt a la Ecuador, lovsangsbandet Mana kom och spelade for oss. Har i Montecristi och i stora delar av Ecuador ar detta bandet valdigt omtalat och jag forstar varfor, dom ar namligen grymma. Dom har varit i Sverige under 1 manad for nagra ar sedan och tunerat runt i lite olika forsamlingar sa dom var valdigt glada over att fa traffa lite svenskar igen. For mig ar det 3:e gangen som jag fick hora dom har i Ecuador, sa som ar minst sagt omtyckta och ecuadorianerna visar stolt upp dom for oss utlanningar. Efter andakten hade killarna spexat till det lite, dom visade oss annu en tradition som om jag ska vara arlig faktiskt inte riktigt forstad hela grejen av. Tre av vara mest matcho killar pa skolan hade iallafall klatt ut sig till tjejer och korde nagon form av sketch. I vilket fall sa var det fruktansart roligt. Om jag ska sammanfatta dagen kort sa var den helt enkelt ecuadoriansk, men ocksa valdigt rolig!
 
/Martina

Kommentarer

  • Lotta säger:

    Hej Martina!
    Jättekul o få läsa om vad ecuadordagen innehöll, maten låter sådär, men härligt med så mycket sång o dans. Fina bilder du tagit. Ha en bra vecka!
    Många kramar från Mamma, Pappa o Johan

    Svar: Hej mamma! Ja dagen var helt underbar. Ecuadorianska kulturen passar mig, forrutom maten haha. Kram
    Martina

    2013-11-04 | 06:24:23
  • mormor & morfar säger:

    Hej!
    Får börja med att tacka för kortet, det gjorde oss jätteglada.
    Så roligt att vara med om ecuadorernas dag.
    Syns på fotot från leken på skolgården att det inte var så behagligt med vatten och skum alla ser förvånade ut.
    Kramar mormor & morfar

    Svar: Hej! Ja sa kul att det kom fram :) Hade jag inte raknat med. Haha ja det blev som sagt en liten chock med skum och vatten, men vi skrattade at det efterat sen. Snart ses vi! Kram
    Martina

    2013-11-04 | 07:01:52
  • Camilla säger:

    Hej Martina!

    Vilka häftiga upplevelser! Dina kommentarer och bilder är så beskrivande, härligt!

    Kramar till dig! :)

    Svar: Hej pa er :) Ja detta land ar helt fantastiskt. Kanns konstigt att lamna om 15 dagar redan, tiden har gatt sa himla fort. Aven om jag i arlighetens namn ocksa saknar min svenska sang och lite svensk mat nu. Halsa alla sa gott fran mig! Kramar
    Martina

    2013-11-04 | 09:50:07

Kommentera inlägget här: