iecuador.blogg.se

Min kustvecka

Kategori: Allmänt

Nu ar jag hemkommen fran var andra veckopraktik har pa Apg 29 skolan. Denna veckan var det kustomradets dags att fa taggade elever och ledare till hjalp att sprida lite budskap om Jesus. Jag och mitt team var i en liten storre stad som ligger i narheten av Montecristi dar vi vanligtvis bor. Staden heter Jipijapa. I Jipijapa bor ett svenskt missionarspar som heter Emma och Samuel Gunnarsson, som forovrigt har de supersota barnen Sigrid och nyfodda Silas. Vart team fick aran att under hela veckan arbeta i den kyrka som Samuel ar pastor i, vilket var superkul. Emma och Samuel har sjalva gatt Apg 29, sa dom vet och visste precis vilka utmaningar vi behover och behovde ta oss igenom under veckans gang.
Veckan har till stor del bestatt utav evangelisation, da kyrkan som vi jobbat i har ganska fa medlemmar sa blev det automatiskt ett stort fokusomrade. Vi bodde i ett hus som lag precis ovanfor kyrkan som vi jobbade i, som heter "La Divina Gracias". Sa vi hade det oerhort nara ner till kyrksalen. Med tanke pa att golvet i huset ovanfor var gjort av plankor som varken var tjocka eller satt sarskilt tatt intill varandra sa kan man nast intill saga att vi bodde i  kyrksalen, vi sag iallafall ner till den hela tiden.I huset ovanfor kyrkan bor en av Apg 29 deltagarnas mamma samt en tjej pa 17 ar med ett litet barn pa 4 manader. Sa himla sot. Jag tog pa mig rollen som nanny redan forsta kvallen och under resten av hela veckan, saknar honom redan.
Under veckan har vi evangiliserat i form av att knacka dorr (som Jehovas Vittnen), men vi har ocksa fatt ga runt pa Jipijapas storsta sjukhus och bett for sjuka manniskor dar. Jattehaftig upplevelse! Vi fick aven vara med och tillverka Kaffe. Emma och Samuel har en liten drom som hittills ar under ideskapande om att starta ett litet café i Sverige med ecuadorianskt kaffe, nar dom har avslutat sitt kontrakt i "La Divina Gracias" kyrkan. Aven om jag inte ar nagon kaffefantast sa maste jag ju saga att detta kaffe verkligen var helt utover det vanliga somliga dricker dar hemma. En utav medlemmarna i kyrkan som heter Washington kom aven hem till oss dar vi bodde under tiden som vi holl pa att rosta kaffebonorna. Washington var med oss i stort satt hela veckan i Jipijapa och hjalpte oss med evangilisationsarbetet nar Samuel inte kunde vara dar. Washington ar utbildad ingengor i mattextur och ingridienser sa mitt i allt vart kaffekaos borjade han gora kaffemarsmellows, san himla lyx.
Veckan har varit jattebra men nu ar jag ordentligt trott, vi har sovit fyra tjejer pa tva madrasser pa golvet en hel vecka. Sa somn har inte varit en sjalvklarhet om man sager sa. Nu vantar 2 veckor hemma pa basen igen vilket kanns jatteskont, har saknat min Montecristisang denna veckan.
 
/ Martina

Kommentarer

  • Lotta säger:

    Hej Martina!
    Vilken söt liten pojke, förstår om du saknar honom, kan tänka mej att du är en alldeles utmärkt nanny o har fått honom att må bra hela veckan, härligt.
    Intressant att få vara med o tillverka kaffe, godaste som finns, en kopp gott kaffe :)
    Skönt att du får sova i "din säng" nu ett par veckor innan nästa äventyr väntar.

    Kram på dej finaste Martina <3

    Svar: Hej! Ja han och jag blev bra kompisar, trivdes valdigt bra i varandras sallaskap. Ja du hade nog njutit mer av den kaffekoppen an vad jag gjorde, aven om den faktiskt smakade valdigt bra :) Det var oerhort skont att fa "komma hem" till sin sang igen, den har jag saknat. Halsa alla dar hemma, kramar fran Ecuador.
    Martina

    2013-10-28 | 06:12:38
  • Mormor & Morfar säger:

    Hej Martina!
    Förstår att du haft en spännande och innehållsrik vecka. Så fin bild på dej och den lilla krabaten, ni är så söta.
    Det känns säkert bra att få göra så mycket gott. Hoppas nu att du får sova skönt i din egen säng.
    Mormor Greta har bett oss skicka sina varmaste hälsningar dej, frågar varje vecka om vi hört något.
    Ha det bäst!
    Kramar!

    Svar: Hej! Tack tack. Abraham heter den lille krabaten, sa himla fin. Halsa mormor Greta sa jattemycket fran mig, vad kul att ni uppdaterar henne lite om mitt liv har i Ecuador :) Massa kramar
    Martina

    2013-10-28 | 07:38:02
  • Åsa säger:

    Hej Martina! Det låter så spännande att få uppleva olika platser och miljöer i samma land. Många intryck av alla människor som du möter, tänk vilken erfarenhet då får genom hela livet. Dina ord och bilder som du ger oss här hemma är fantastiskt roliga att ta del av. Må så gott!
    Kram

    Svar: Hej Asa! Ja verkligen, for tillfallet sitter jag faktiskt hemma hos den tjej Julia och hennes kompis ska fa bo hos nar dom kommer nu pa mandag, sa spannande! Vad kul att ni laser och tar del av min lilla vistelse har iallfall, ar som jag tidigare sagt ett helt fantastiskt land :) Ha det sa bra dar hemma ocksa sa ses vi om 1 mandad. Kramar
    Martina

    2013-10-28 | 18:08:18
  • Pappa säger:

    Hej Martina

    Som vanligt roligt att läsa och titta på dina bilder va rädd om dig.

    Ha det/Farsan

    2013-10-28 | 18:54:47

Kommentera inlägget här: